M'n hele leven nat

11 mei 2018 - Soap Lake, Verenigde Staten

Na twee uur op Hwy 28 werd ik om een uur of half één door een oudere dame gewaarschuwd dat er een 'huge storm' op komst was. Ik stond in de berm, omdat ik moest plassen. Ik kon beter gaan schuilen, volgens haar. De luchten waren dreigend, inderdaad, maar ik had een harde wind mee en het zo niet ingeschat. De dame bleef herhalen dat er slecht weer naderde.
Ze tipte me naar Wilson Creek te fietsen, mijl of drie noord van de Hwy 28. Ze meende het en leek me oprecht bezorgd.
In WCr ging ik Harvest Moon Tavern binnen. Het handjevol mensen begroette me vriendelijk. Ik vertelde dat 'a nice lady' me had geattendeerd op zwaar weer. 'Oh yeah, you might be stuck here the whole day!' Grote grijns. 'Just kidding'.
Ik bestelde chicken strips en vroeg om zwarte koffie, maar dat laatste hadden ze niet.
Kelly, dame met overgewicht, vriendelijk hoofd en hartelijk tegen mij vanaf het moment dat ik binnen kwam, zei: 'I'll make you a pot. From Holland, hah?!, so you probably want it strong. My place is right next door. Back in a sec.', en ze waggelde weg.
Kwartier later had ik heerlijke koffie en een hele grote appel - ook een local, 'My father grows them.' bij de chicken strips.
Ik vroeg Kelly of zij van hier was en ze vertelde dat ze van het westen van Washington naar WCr was verhuisd, omdat haar geliefde hier vandaan kwam.
Vorig jaar juni zijn ze getrouwd. Ik: 'Congratulations.' Kelly: 'Yes, thank you.', maar diezelfde avond is haar man omgekomen door te hard rijden.
Ging allemaal in één zin.
Kelly vertelde dat ze zich nog steeds afvraagt waarom dit moest gebeuren en zich niet voor kan stellen dat ze weer iemand vindt, die zo goed bij haar past. Ze werd emotioneel en 't raakte mij ook. We hebben er een paar minuten over doorgepraat.

Het schoot niet op met de storm en volgens Kelly ging het wel meevallen. Volgens mij ook. Ik belde mijn zusje om haar te vragen wat voor Amerikaanse buienradar zij raadpleegt.
'Als je nu een flinke bui krijgt, is ook je hele leven nat!'
Waar!
Ik stapte op de fiets.
Het ging regenen en het koelde af. Met m'n regenjas aan, was het prima te doen.

Ik was niet helemaal fit vandaag. Met name mentaal niet. Dat merkte ik vanochtend al en is te verklaren.
Ik heb gisteravond heel gezellig in Del Red te Soap Lake gezeten. Ik heb te veel wijn gedronken en me af laten leiden door een aantrekkelijke Indiaan met lang zwart haar - hier en daar een grijze lok erdoor in een dikke staart.
Ik was eerder al in gesprek met Ilbert en één van de dochters van Dorothy (niet Maggie - hieronder nog een paar rectificaties). Charlie of -y kwam erbij op het moment van twee wijntjes en overwegend maar eens terug naar het motel te gaan. Ilbert stelde hem voor met 'He's a native American'.
Tegen elven en nog twee wijntjes verder ben ik gaan staan en Charlie vroeg: 'Shall I walk you home?'
Even nagedacht. Heel even.
'I'd like that.'
Verder pratende de 'four blocks' naar het motel gelopen. Bij het motel met een knuffel, een zoen, 'thank you' en 'you take care' afscheid genomen.
Echt waar! Dit is geen censuur, omdat mijn ouders meelezen.
Een kwartier later werd er aan de deur geklopt. Mijn intuïtie zei me dat het Charlie niet was. Daar leek hij me te 'composed' voor. Ik was op dat moment met Nederland aan het bellen en vroeg degene aan de andere kant aan de lijn te blijven. De mooie-jongen-in-betere-tijden stond voor mijn deur. Of hij mijn telefoon mocht gebruiken om zijn moeder te bellen en water kon krijgen.
Nee.
Ik vraag me nog steeds af of hij ons gevolgd is en of hij wist dat ik achter die deur zat. Geen idee.

Ik heb onrustig geslapen. Vanwege de drank, natuurlijk.
Ik kwam er vanmorgen bij het pakken achter dat ik mijn waterfles in de Red Del had laten liggen. Dat krijg je ervan. Opgehaald en weer op de Hwy 28.
De 28 is heel rustig. Vond ik aanvankelijk fijn, maar vanmiddag was mijn weerstand minder en vond ik het saai. Het duurde me veel te lang voor ik in Odessa was.
Mijn benen fietsten prima; mijn lijf vroeg niet om eten en drinken. De chicken strips waren er zó weer uit. Ik moest mezelf dwingen water in te nemen.
Bovendien loopt m'n voorband langzaam leeg en moest ik onderweg in de regen een paar keer pompen.

M'n leven is niet héél nat geworden.

In Odessa een fijne kamer voor weinig bij Nadya 'from Russia, but not Russian' of andersom, gevonden. Hoogpolig tapijt, de muren zijn beschilderd met sprookjesfiguren en de handdoeken ruiken lekker. Omdat ik een fiets bij me heb, gaf ze me een extra grote kamer. 'But joe goez only wan bed. I chagzz joe wan person goem.'
Ik had al ingecheckt bij haar La Collage Inn, maar kreeg in de supermarkt een slaapplaats aangeboden.
Als ik de supermarkt uitloop, kom ik de mevrouw weer tegen die ik eerder vroeg om een camping of motel. 'Hey, did you find it allright?'

Toen ik een uur geleden in bad zat, werd ik duizelig. Waarschijnlijk door te weinig eten. Ik heb inmiddels een halve kilo druiven op en voel me alweer een stuk beter.
Morgen weer Hwy 28.
Moet eerlijk zeggen: Ik heb er geen zin. Ik ga vroeg beginnen.

Zeer waarschijnlijk doe ik Spokane - Missoula met openbaar vervoer. De 'break' lijkt me aantrekkelijk en ik krijg geen andere fietsroute dan veertig mijl Interstate 90 en dat wil ik echt niet. Een optie is ook honderd mijl extra fietsen door afgelegen gebieden.
Ik weet niet ...

Zoals ik zei, een paar rectificaties, die in de teksten wel of niet zijn aangebracht:
Ik hoop eind juNi bij m'n zus aan te komen.
Volgens Ilbert heb je geen weken last van stinkdier-stank, maar dagen. De kleren die je tijdens sproeien aan hebt, verbranden en jezelf met tomatensaus wassen tot de geur weg is.
Onduidelijk is nog van welke Peter Ritsema de opmerking: 'Wat een klere-eind!' komt.
Ik vind bloggen leuk om te doen (maar foto's maken nog steeds maar zo-zo).

Liefs v Bo

1. Tollina:
    11 mei 2018
    Peter Ritsema is mijn man, overbuurman van Tineke.
  2. Tjibbe en Janny.:
    11 mei 2018
    Lieve Bo, blij dat je weer zover bent gekomen en met alle goede bedoelingen onderweg is het allesbehalve saai! Ook nog een tút van een native! Waar zijn de foto's!
    Dus je gaat richting Spokane, mag je wel op een interstate fietsen?
    Hier alles goed, lekker koese en tot blog's. Dikke tút, heit en mem.
  3. Tjibbe en Janny.:
    11 mei 2018
    Hoi Bo, kijk net even in de map. Iets zuidelijker kom je ongeveer bij Pullman en Moscow uit, is dat ook een optie of is dat het onbegaanbare gedeelte?
    In elk geval sukses! Heit en mem.
  4. Sander:
    11 mei 2018
    Je blog is ook leuk om te lezen, dus je doet het niet voor niks!
  5. Gertiet:
    11 maaie
    Bobo, Oef, dit is net allegear wille.Keep it cool en kies de bêste opsje! Gelokkich trefsto minsken dy’t dy fierder helpe wolle . Yn de woastyn moatte je it sels mar útsykje. Der binne minsken west dy’t dat40 jier folhâlden hawwe mei ek noch in protte gemekker om har hinne. Wy hawwe de roadmaps fan sa folle jier lyn der ek by om dy te folgjen.
    Groetnis, op’e tiid in droech stik bôle en in pear slokken wetter.Omke seit: brea is better!Oant in oare kear.
    Omke/ muoike
  6. Wouter:
    Hoi Bo!
    Volgens mij kun je niet zeggen dat je niks meemaakt onderweg! :-) Je fietst echt door een fantastisch landschap, als ik naar je foto's kijk! Volgende keer wel graag een scherpe foto van grote wilde (onbekende) dieren ;-) Wij lezers kunnen je dan ondersteunen bij de identificatie! ;-) Had ik al gezegd dat ik je blog super vind? ;-) Goede reis, Bo!
  7. Kristin:
    11 mei 2018
    I’m really enjoying reading this! It’s well-written, fun, informative. I really thought you were going to hook up with the Native American. That was exciting. Glad you didn’t open the door for that other guy. A break via public transport siunds very reasonable! Glad you are having such a rich adventure and staying safe, but not dry.
  8. Marco van den bremer-hornsby:
    11 mei 2018
    Mooi verhaal weer. Hoe wist die dame van Hollandse koffie?
  9. Martineke:
    12 mei 2018
    Lieve Bo, wat heerlijk om je verhalen te lezen. Alsof ik er een beetje bij ben..
    Ik voel een boek aankomen! :-))
    Wat een bijzondere ontmoetingen heb je al gehad!
    Ik zit nu aan de koffie in Den Haag en denk aan je. Hopelijk slaap je nog even lekker. Xx
  10. Nic:
    12 mei 2018
    Lieve Bo wat super verhalen zeg. Small details about people’s faces, walks and life stories make a very good read xx
  11. Ton:
    12 mei 2018
    Haha bo.leuke schrijfstijl. Maak er een boek.van zou ik zeggen 😀
  12. Bjorn:
    13 mei 2018
    Hoi leuke buurvrouw uit het vliegtuig naar Vancouver.
    Je verhalen zijn fantastische te lezen. Ik lees ze graag. Wij zijn inmiddels al twee weken aan het werk hier in Agassiz, BC. De omgeving is geweldig mooi. Emigreren gaat niet over rozen. Het is net een grote fietstocht. Afzien en weer doorgaan en weer doorgaan, maar altijd luisteren naar je gevoel en vertrouw altijd op je eigen krachten.
    Trouwens wij zagen je nog fietsen vanaf het vliegveld richting Richmond.
    Bewondering voor het plan om naar je zus te fietsen en voor je doorzettingsvermogen.
    Als je besluit nog eens naar Canada te komen, ben je altijd welkom, hier in Agassiz, BC.