Muoike Janny deel twee en dingen die het niet doen

4 mei 2018 - Ferndale, Washington, Verenigde Staten

Eergisteren dus aangekomen bij de familie Smits/Reimer in Ferndale. Om een uur of drie 's middags fietste ik het erf op. 'Hippies take the back door' las ik op een houten schuur.
Op het erf een 'kreaze lange jonge': Isaac, zoon van Judy en Ron. Judy komt lachend en 'hi'- end aanlopen. 'I'll get beppe', zegt Isaac. Een paar minuten later ontmoet ik een tante die ik nog nooit gezien heb en op mijn moeder lijkt. Ik krijg zoenen en een knuffel. De rest van de dag praten we - vooral over wederzijdse familie (voor 't blog niet interessant, lijkt me .... 'Oh ja, omke die-en-die ....! Hahaha ....', 'Ja sjoch, die is doe troud mei die-en-die ....') ....
Judy en ik zijn gistermiddag naar Ferndale, Bellingham en Lynden geweest. Vlak daarvoor had nicht Jenny laten weten dat ze in de laatste towns gewoond en gestudeerd heeft. Dat maakte 't extra leuk.
Judy en ik waren er voor andere zaken. Ik wilde bear spray, ofwel: ánti bear spray. Ron vertelde dat de beren uit hun winterslaap komen, maanden niet gegeten hebben, dus lekker licht zijn, hard kunnen lopen en honger hebben ....
Judy opperde het op Ron uit te proberen.

Judy is een achternicht van mij, die ik ook nog nooit eerder had gezien. We hebben uren samen in de auto gezeten, elkaar leren kennen, mooie gesprekken gehad en gelachen. Heel fijn dat deze familie als locals mij op weg helpen.
Ron en Jim (laatste is broer van Judy, zoon van muoike Janny) denken mee over de route. Ron heeft de burgemeester van Concrete getekst. 'We cannot have her perish in the snow.'
Ik heb een telefoon gekocht, zodat ik in noodsituaties gebeld kan worden en kan bellen, maar die doet 't niet. Judy belt met Verizon. Na een half uur allerlei codes uitproberen, zegt de helpdesk-medewerker ons dat we de telefoon moeten ruilen.
Gaan we zo doen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bloggen zo-zo vind tot nu toe. Het kost veel tijd en mijn device doet het niet goed. Ik begrijp ook dat ik regelmatig een teken van leven moet geven, want het ik ben een eind weg en het project is niet totaal zonder risico's.

Ik ga nu proberen foto's te uploaden. Zijn we weer een half uur verder ....
Daarna terug naar Walmart - telefoon ruilen.

Liefs v Bo

1. Tineke:
    4 mei 2018
    Tante Bo, heel erg bedankt voor het mooie kado! Knuffels van Yun.
  2. Amrita:
    5 mei 2018
    Het blijft allemaal heel spannend en leuk, Bo. Veel succes! En dat het je tussen de bedrijven door gelukt is nog aan een verjaardagscadeau voor Yun te denken.
  3. Miriam:
    5 mei 2018
    Lieve Bo, wat leuk om jou (nu vanaf het zonnige Sicilië...) zo te kunnen volgen! Dus ook al vind je het niet leuk toch maar mooi blijven doen hoor! Pas goed op jezelf en geniet nog even van je lieve familie! Dikke kus en knuffel van Jonna en mij.
  4. Bothilde:
    5 mei 2018
    Wat foar merk bearspray moast ha? Doch my efkes in tip, wolst? Wy geane ek hast dy kant út. En neffens Tineke moat ik myn man foar de bearen smyte en hiel hurd fuortrinne. Mar ik wit net.... 😬
  5. Tjibbe en Janny.:
    5 mei 2018
    Lieve Bo, derde poging! Leuk dat je zo hartelijk bent ontvangen bij de familie Smits. Doe hen vooral onze hart. groeten. Nu gaat het dus echt beginnen. Hoop dat het lukt met de telefoon.
    Ga vooral wel bloggen en foto's maken Bo, al kost dat tijd. Daar moeten wij het hier van hebben. En vooral voor jou later ook leuk. Joke in
    Kansas, jij in
    Washington en W. en T. en Yun op weg naar Berlijn, súterige boel!! Veel sukses, geniet van je tocht en hopenlijk geen apen en beren op je weg! Dikke tút heit en mem.
  6. Gertiet:
    5 mei 2018
    Ha Bo, sa stekke je altiid wer wat op! Mar goed oefenje om sjen te litten hoe wiid asto de mûle iepen sperre kinst.
    Soest Bothilda adfisearje kinne de neils subiet groeie te litten.
    Groetnis, omke/muoike. Ek foar muoike Janny
  7. Bauke Modderman:
    5 mei 2018
    Dag Bo, long time no see! Tineke wees mij op jouw blog! Geweldig avontuur....respect...have fun ....en pas goed op jezelf ...ik blijf je volgen.
    PS. Jouw blog is prettig leesbaar .....een nieuwe Floortje :)
  8. Tineke:
    5 mei 2018
    Ha die Bo. terwijl jij een fysieke topprestatie aan het leveren bent buiken wij uit in ons appartement in Berlijn. En denk ik dat ik jou op de foto zie, blijkt het Judy te zijn.
    Was het jezelf al opgevallen, die gelijkenis?
    Heel veel succes Bo.
    Liefs van ons 3-en.
  9. Annemarie:
    Hoi Bo
    Van Tineke hoorde ik van je reis. Wat bijzonder! Geniet er van & pas goed op jezelf!
    Groetjes Annemarie (Rebekah & Dalila)
  10. Wouter:
    Hoi Bo!
    Je blog is echt super! Zoals andere mensen ook al hebben aangegeven, schrijf je hartstikke leuk! Als het uploaden van foto´s heel lang duurt kan ik me voorstellen dat je daar selectief mee omgaat, maar ik kijk elke dag uit naar je reisverhaal! Groetjes uit Zoetermeer!
  11. Nico:
    Hoi Bo,
    Dit is een mooie, rustgevende start van de reis die nog komen gaat. Je geniet er van en de familie daar vinden het ook leuk dat je er bent. Kan ik mij goed voorstellen!
    Leuk om te lezen allemaal.
    Groet en succes verder.
  12. Kristin:
    7 mei 2018
    I am enjoying your blog Bo! It's so nice to have this insight into your trip!