Amish, een Margarita en heel veel wind

17 juni 2018 - Leoti, Kansas, Verenigde Staten

Vanmorgen word ik wakker door zware voetstappen. Terwijl ik m'n spullen bij elkaar pak, ruik ik koffie en pannenkoeken. Als ik boven kom, ik heb in de 'basement' gelegen - verdieping onder straatniveau, staan zes mannen in de keuken. Ds. Ernie wijst mij aan waar de eieren, worstjes, pancakes en koffie staan. Wat is dit toch weer geweldig!
Er wordt gebeden en ik zit aan tafel bij twee jongens van een jaar of achttien. De ene woont hier in het dorp en werkt deze zomermaanden bij een boer. Hij zit op een universiteit in Texas en studeert 'mechanical engineering' - werktuigbouwkunde. De andere woont in Holly, 35 mijl verderop en werkt ook bij de boer. Of hij ook andere dingen doet, ben ik niet achter gekomen. Ik kon hem bijna niet verstaan en na drie keer 'I'm sorry …?' heb ik bemoedigend 'Okay!' gezegd.
Ze beantwoorden de vragen die ik heb over Sheridan Lake en weten van Nederland dat er 'windmills' zijn. Ik vertel hen dat ik het fijn vertoeven vond in SL vanaf het moment dat ik binnen kwam. 'Yes, it's a nice town. We wanna be a nice town.'
Dat zijn ze.

Ik zit vroeg op de fiets. Het is bewolkt, gelukkig, en niet heet. Graad of 85. Om exact negen uur ben ik in Kansas. De laatste staat waar ik fiets.
Uurtje later in Tribune. Ik drink koffie, ontbijt voor de tweede keer en praat met Jano uit Zuid-Afrika, met Martineke uit Nederland (telefoon) en met een ouder echtpaar uit Garden City.
Als ik buiten kom, waait het gigantisch hard. Eerst heb ik het niet door, maar als ik de weg opdraai, word ik bijna opgetild. Grote moeite heb ik het stuur recht te houden en aan de rechterkant van de weg te blijven. Er komt over Hwy 96 niet zoveel verkeer, maar als ik vrachtwagens aan hoor komen, vind ik het spannend. Bovendien is dit deel een enge weg om te zien. Hij is zwart, links van het midden nu en dan een gele streep en helemaal geen shoulder. Zou dit het gedeelte zijn waar nogal eens ongelukken gebeuren? Ik heb wel een fietswaarschuwingsbord gezien.
Eén keer toetert een vrachtwagen. Het is de derde keer deze hele fietsvakantie dat er geclaxonneerd wordt. De eerste keer was in Wyoming. Vergelijkbare situatie: heel veel wind. De tweede keer was in Colorado. Twee jongemannen in een auto die schrokken van een fietser op de weg. Gezien de rijstijl, vermoed ik dat bestuurder niet oplette.
Ik heb de rit van Tribune naar Leoti één van de spannendste ritten van mijn hele tocht gevonden.
Het enige motel in Leoti is van Bruce. Ik heb nog niks gezegd en hij schuift een fles water naar me toe. Hoe kan ik nu nog weigeren? 'Oh you won't. Our rates are very reasonable.' Inderdaad. Hij vertelt dat er vaker fietsers komen 'and some of them are gone before breakfast!' Ontbijt is van zes tot acht. 'They sleep, they shower, or I don't know in what order they do their things ...'.
Ik vertel dat ik geen TransAm-racer ben, maar dat ik dit voor de lol doe.
'So, see you tomorrow at breakfast.', zegt Bruce.
Acht uur is vroeg!

Op de motelkamer met Sjoerd gebeld - dierbare vriend uit Den Haag/Hallum. Hij is in de buurt: New Holland, Pennsylvania. Eén van de gespreksonderwerpen is wat je doet als je in een stadje als Leoti of New Holland bent, respectievelijk 1000 en 5000 inwoners en klaar bent met fietsen of werken. Ik ben door heel veel 'towns' gefietst de afgelopen weken en het scheelt nogal. Alder Montana, nog geen honderd inwoners, was heel gezellig. Pueblo Colorado, grote stad, straalde niet veel uit. In Moran Wyoming wonen een paar tientallen mensen; er wordt een winkel bij een tankstation als discotheek gebruikt en je hebt een heel gezellige avond. Eads Colorado, 600 inwoners, heeft een prettig motel waar 's avonds de locals bij elkaar komen.
Sjoerd zit tussen de Amish en vraagt zich af of hij aan een biertje kan komen.
Hij vertelt mij waar in Leoti ik waarschijnlijk wel een wijntje kan krijgen.

Ik zit in een Mexicaans restaurant aan een Margarita, want toch geen wijn kunnen vinden. Is mijn eerste keer, een Margarita. Lekker, vooral dat zoute randje, maar één is genoeg.

Morgen verder oostwaarts. Ik hoop dat het niet zo hard waait als vandaag.

1. Cor Pot:
    17 juni 2018
    Hallo Bo. Prachtige verhalen. Ik ben de vader van Elja en ik volg je al een tijdje. Ben zelf ook een fietser. En wanneer ik je verhalen lees fiets ik een poosje met je mee.
    Veel plezier nog en oant sjen.
    Cor Pot.
  2. Gertiet:
    17 juny
    Ha Bo, it is wat lang lyn,mar we binne der wer.In lyts wike fuort west sûnder hichten en delten.Dat hawwe je as je net sa fier fan hüs gean! Wy hawwe no krekt in ynhaalslach makke mei dyn ferhalen.Do hast dyn oppen en dellen trochstien en no de lêste leadtsjes noch.We hoopje datsto dêr ek goed troch hinne komst. Kinst de kofje wol brún hawwe as de’ Joke’s wer thús komme! Kopke der foar, Do rêdst it!!!

Groetnis en in dikke krûp, omke, muoike.
  3. Marco:
    17 juni 2018
    Gelukkig veilig die weg af met die wind.
    Groeten aan sjoerd.
  4. Sjoerd:
    18 juni 2018
    Leuk je even gesproken te hebben Bo. Je beleefd heel wat! Succes met het laatste stukje en veel plezier bij je familie straks. Ik zal de rest van je verhalen nog eens lezen

PS 1 biertje is hier niet te krijgen, ik moet er meteen 6 afnemen
  5. Wouter:
    18 juni 2018
    Hoi Bo! Ben weer terug in ZM. Nog heel veel plezier de laatste dagen van je fiets-avontuur! En daarna lekker nagenieten!
  6. Lia:
    Dikke knuffel, bikkel!
    Wow, wat een avontuur!
    X
  7. Rich:
    19 juni 2018
    Dag Bo, ik heb tot nu toe met heel veel plezier je blog gelezen. Wat een avonturen en wat een ervaringen! Nog even en je bent op je bestemming... en dan genieten bij je zusje/familie. Volgens mij ruik je de stal al. Verheug mij je weer te zien na de vakantie !!